MUHAMMAD SHAHEED BIN MOHAMAD SHUHAIMI


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 13, 2011

Perkemaskan pakaian untuk meningkatkan keyakinan diri

Pernah tak Anda terfikir kenapa ramai orang professional suka pakai dressing yang smart? Semua tu gunanya untuk meningkatkan keyakinan diri, iaitu supaya mereka merasa yakin dan tiada langsung rasa ragu-ragu. Kita menjadi tidak yakin kerana rasa ragu-ragu, takut dan sangsi menguasai diri kita.Keyakian diri kita berada pada tahap rendah.

Anda, saya mengaku pada mulanya saya tak sedar hal ni. Mulanya saya merasa agak rimas dan ‘lemas’ memakai baju formal setiap hari di waktu kerja dalam perjalanan ke tempat kerja. Saya sering merasa kurang yakin dengan penampilan saya. Saya kongsikan seidkit kisah dari pengalaman saya.

Rasa bercelaru di dalam hati membuat saya berfikir apa cara yang boleh saya lakukan untuk meningkatkan keyakinan diri. Lalu, saya menilai diri sendiri, menilai pemakaian saya, gaya percakapan saya dan gaya komunikasi saya. Setelah beberapa minit berfikir sambil menuliskan perkara-perkara yang saya rasa perlu diperbaiki, akhirya saya amik keputusan untuk memperbaiki gaya pemakaian saya.

Saya memilih untuk mengenakan pakaian yang bersih, kemas dan nampak menarik. Niat saya bukanlah untuk menarik perhatian gadis-gadis supaya melihat penampilan saya, sebaliknya saya nak merasai kesan pemakaian sebegitu pada diri sendiri. Saya mengkaji gaya pemakaian orang-orang professional, saya baca pastu saya praktikkan pada diri sendiri.

Selepas seminggu melakukan hal sedemikian, saya mulai merasai ‘feel’ berlainan. Saya mulai jadi konpiden, yakin diri dan bertenaga. Tiada lagi rasa takut-takut.

Tiada lagi rasa ragu.

Tiada lagi rasa sangsi.

Tiada rasa malu!

Dulu, time naik bas saya lebih suka duduk kat belakang sebab saya takut (dan malu) gadis-gadis tengok muka saya dan dok perhati apa yang saya buat time duduk dalam bas. Saya takut dikritik. Saya seakan-akan dengar suara hati diorang mengkritik perbuatan saya, pemakaian saya, air muka saya apabila mereka terlihat saya. Saya takut diketawakan. Keyakinan diri saya berada pada tahap rendah ketika itu.

Sekarang semua tu sudah berubah. Dengan dressing yang ‘smart’ dan kemas, rasa yakin diri timbul dari fikiran saya. Saya jadi yakin.

Dari situasi tu saya membuat kesimpulan, pemakaian kita dan cara kita mempersembahkan diri kita kepada ramai orang mempengaruhi perasaan yang timbul dari dalam diri kita. Kita alami perasaan tu di dalam hati, kemudian ia akan mempengaruhi fikiran lantas menguasai tindakan kita.

Sekarang saya tidak lagi gugup, takut-takut, malu-malu atau gusar. Bahkan saya merasa yakin berdepan seorang gadis jika dia berdiri di depan saya atau bertentang mata dengan matanya ketika sedang berbual-bual. Huh, konpiden punya pasal. Dari eksprimen keyakinan diri yang saya lakukan, pemakaian kita banyak mempengaruhi perasaan kita, lantas mempengaruhi keyakinan diri kita.

Anda ada masalah meningkatkan keyakinan diri?

Mulai hari ini, saya mendedikasikan ilmu saya, kemahiran saya, tenaga saya untuk membina keyakinan diri Anda melalui nota-nota yang saya tulis kat blog ni. Kita ada hak untuk merasa yakin, kita ada hak untuk menikmati hidup bahagia. Syaratnya, kita kena sanggup berubah.

No comments: